Marketing voor kinderopvang

Lege kindplaatsen en geen idee hoe je klanten moet aantrekken om ze weer te vullen? Doe je
wel aan promotie van je kinderdagverblijf maar komen er eigenlijk niet zoveel mensen op af?
Of merken jullie dat ouders overstappen naar andere kinderdagverblijven of BSO s en weet je
niet zo goed hoe je dat kunt voorkomen? Dan kan ik je helpen!

Lege kindplaatsen en geen idee hoe je klanten moet aantrekken om ze weer te vullen? Doe je wel aan promotie van je kinderdagverblijf maar komen er eigenlijk niet zoveel mensen op af? Of merken jullie dat ouders overstappen naar andere kinderdagverblijven of BSO s en weet je niet zo goed hoe je dat kunt voorkomen? Dan kan ik je helpen!

Freelance Marketingpartner

Hallo! Ik ben Kim Lanjouw en ik begeleid kinderopvangorganisaties in het behalen van hun Marketingdoelstellingen. Inmiddels ben ik 8 jaar werkzaam binnen de Kinderopvangbranche; eerst als Marketeer binnen CompaNanny en nu al weer meer dan 2 jaar als freelancer. In de afgelopen jaren heb ik gewerkt aan allerlei strategische processen zoals het introduceren van nieuwe diensten, nieuwe vestigingen openen, prijs & pakket veranderingen en de bezetting van een locatie optimaliseren. En ook juist de praktische kant zoals het bedenken van creatieve marketingcampagnes, aantrekkelijke flyers & brochures ontwerpen, Social media campagnes maken, Online marketing opzetten (Adwords, SEO) en websites ontwerpen.

Het Marketing stappenplan voor kinderdagverblijven

In vijf stappen naar een verbeterde bezetting? Dat kan! Bekijk hier wat we in elke stap samen doen.

Stap 1 Marktonderzoek

Dit is de verkennende fase waarin we samen alle informatie over de huidige situatie boven tafel krijgen. On- derdelen zijn: KPI’s & interne analyse, behoeften van doelgroep en klanttevredenheid, concurrentie analyse, markt analyse, verloop aanmeldproces, analyse bestaande marketingmaterialen.

Stap 2 Positionering

Deze fase geeft antwoord op o.a. wie zijn jullie en waar zijn jullie goed in? Waarin onderscheiden jullie jezelf van de rest? Resultaat hiervan is: Een duidelijke & inspirerende missie en visie, Een heldere positionering, Sterke & onderscheidende USP’s (kwaliteiten), Een kern tekst. Dit fungeert als basis voor de rest van alle communicatie die we gaan maken.

Stap 3 Marketingcommunicatieplan

In deze fase wordt het concreter: wat gaan we doen? Veranderen we iets aan het product door bijvoorbeeld de openingstijden te verlengen of een nieuwe dienst aan te bieden? En hoe kunnen we dit alles op een aantrekkelijke manier zowel offline als online communiceren? In stap 3 komt alles bij elkaar en is het resultaat een Marketingplanning voor het eerste halfjaar.

Stap 4 Implementatie

Een nieuwe huisstijl ontwikkelen

Ontwerpen communicatiemateriaal (brochure, flyer)

Creatieve promotiecampagnes

Online Marketing (Adwords, SEO, Google Business)

Website ontwerp & ontwikkeling

Social Media (Facebook campagne)

Proces van inschrijving naar contract optimaliseren

Stakeholder gesprekken voeren

Ambassadeurscampagnes voor huidige klanten

Begeleiden fotoshoot

Marketingtraining voor team

Stap 5 Evaluatie & aanscherpen

 

Tijdens de campagnes is het belangrijk om goed te meten wat er gebeurt met de inschrijvingen en aanmeldingen. Tijdens de evaluatie bekijken we wat goed ging en waar we kunnen aanscherpen voor het volgende jaar. Marketingcommunicatie is namelijk een ongoing proces dus de plannen voor het komende jaar kunnen met de nieuwe inzichten weer gemaakt worden!

Testimonials

Testimonials