Samen bouwen aan Inspirerende & Betekenisvolle Kinderopvang

KINDEROPVANG ADVIES

Op zoek naar iemand met kennis van de kinderopvangbranche die jullie organisatie kan helpen bij een verandering van koers? Of willen jullie bijvoorbeeld de organisatie moderniseren maar weten jullie niet waar je moet beginnen?

Ik geef kinderopvang advies, inspireer en help directie of management de door hen gewenste organisatieverandering in beweging te zetten.

VERBINDING, MENSGERICHT EN EEN DUIDELIJKE KOERS. HOE DOE JE DAT IN DE KINDEROPVANG?

Download het stappenplan!
Something went wrong. Please check your entries and try again.

PORTFOLIO ADVIES KINDEROPVANG

KINDEROPVANG WAGENINGEN: MEER VERBINDING & EEN NIEUWE RICHTING

De nieuwe directrice van Kinderopvang Wageningen wilde graag de organisatie moderniseren en meer richting geven. De organisatie bestond al 35 jaar en er was behoefte aan vernieuwing. Maar wat en hoe precies, daar wilden ze graag hulp bij. Samen zijn we aan de slag gegaan en deden we de volgende stappen.

1. ONDERZOEK MEDEWERKERS & OUDERS

Nulmeting voor de tevredenheid van zowel ouders als medewerkers door op maat gemaakte online enquêtes. Onderwerpen waren:

Ouders

  • Tevredenheid op dit moment over o.a. communicatie, services, leidsters en  het pedagogisch beleid
  • Behoeften voor toekomst peilen
  • Meedenken over de toekomstige visie organisatie - welke ideeën hebben ouders?
  • Wat vinden ouders belangrijk in ontwikkeling kind

Medewerkers

  • Tevredenheid NU over baan & werkgever
  • Werkplezier & geluk
  • Gewenste organisatiecultuur & waarden
  • Meedenken over de visie

 

2. VISIE KIES JE SAMEN

De sleutel voor het succes van een vernieuwing/ verandering ligt in het SAMEN doen en met regelmaat delen wat het resultaat is. Dit hebben we ook met de visie gedaan. In elke teammeeting werd het gepresenteerd, feedback gevraagd en daarna aangescherpt. Ook over de payoff hebben we de hele organisatie laten stemmen online. Zo zorgen we keer op keer ervoor dat meer mensen zich betrokken voelen bij deze vernieuwing. En is er draagvlak voor de dingen die we gaan doen. Het mooie is dat doordat je zo vaak contact hebt hierover, er veel vertrouwen ontstaat in de toekomst.

 

 

 

 

 

 

 

3. START DIVERSE PROJECTGROEPEN

De belangrijkste aandachtspunten uit de onderzoeken hebben we opgepakt met gemixte projectgroep teams. Pedagogisch medewerkers, locatiemanagers, planning en HR zaten allemaal bij elkaar in het team. Er was geen hiërarchie in de groep en iedereen had er belang bij dat het onderwerp van de projectgroep werd aangepakt. Zo zorgden we ervoor dat er in alle lagen van de organisatie beweging kwam. Deze groepen hadden een sneeuwbaleffect; door de hele organisatie werd er gesproken over de ontwikkelingen die samen opgezet werden. En de manier van werken (SAMEN met inspraak) is al direct een voorbeeld van hoe we het willen hebben in de toekomst.

 

 

 

 

 

 

4. STRATEGIE

Met wederom een gemixte groep aan mensen gaan we aan de slag met de strategie. Een strategie die leidt naar de visie en missie. Wat is er nodig om daarheen te gaan? Wat draagt bij en wat helemaal niet? Met een groep waar juist ook de OR en RvT in vertegenwoordigd zijn, krijgen we middels 1 sessie een hoop op papier. Vanuit daar maken we het vijf jarenlang en stellen we de doelen voor over drie jaar en een jaar. De strategie is SAMEN opgesteld en bouwt aan de elementen die ouders & medewerkers als belangrijkste punten hebben aangegeven.

 

 

 

 

 

 

5. CULTUUR & WERKGELUK

Hoe vorm je een goede cultuur die ondersteunend is aan de richting die je op wilt gaan als kinderopvangorganisatie? En hoe zorg je voor meer werkplezier, het gevoel van minder werkdruk en meer samenwerking? Door middel van gezamenlijke sessies gaan we de waarden bepalen die niet alleen voor medewerkers maar juist ook voor de kinderen belangrijk zijn. Daarna koppelen we daar gewenst gedrag aan. Ook kiezen we werkgeluk als strategie en gaan we daar de komende tijd mee aan de slag om dat invulling te geven.

Het veranderproject bij Kinderopvang Wageningen is in volle gang. Nieuwsgierig hoe het ervoor staat? Stuur me even een berichtje en ik vertel je er graag over.

 

 

 

 

OVER KIM

Kim groot banner

Een succesvolle organisatieverandering kan volgens mij alleen als je iedereen betrekt en het veranderingsproces samen doet. Anders is het alleen maar een plan dat uiteindelijk weer aan de kant geschoven wordt, omdat mensen zich niet gehoord voelden. Daarom is de eerste stap wat mij betreft altijd goed luisteren en snappen wat er nodig is.

Daarnaast geloof ik in de kracht van het hebben van een sterke en gedeelde visie. Deze inspireert medewerkers dagelijks en geeft hun werk betekenis. Mijn advies zal dus altijd dit stuk purpose bevatten.

Ik combineer in mijn kinderopvang advies mijn jarenlange Marketing & bedrijfservaring in de Kinderopvang met mijn passie voor persoonlijke ontwikkeling en werkgeluk.

ERVARINGEN KINDEROPVANG ADVIES

"Inmiddels ken ik Kim al meerdere jaren waarin wij met haar samenwerken. Kim is een creatieve marketeer die streeft naar het beste resultaat. Ze ziet kansen en heeft een getting things done mentaliteit. Ze luistert goed naar wat je als klant wilt bereiken en denkt mee. Wij ervaren de samenwerking met haar als heel persoonlijk en prettig."

Jiska Horn, Algemeen Directrice CompaNanny

“ Met de hulp van Kim is het ons gelukt om de Kinderkeet weer te laten stralen. Haar frisse ideeën in combinatie met een zeer persoonlijke en betrokken benadering zorgden direct voor een klik. Kim legt niet alleen de vinger op de zere plek, maar luistert ook goed naar onze wensen en denkt mee. Dit maakt dat wij echt het gevoel hebben samen met haar de Kinderkeet naar een hoger plan te hebben getrokken. En dat laatste voelen we niet alleen zo, maar blijkt zeker ook uit de resultaten die sindsdien geboekt worden!"

Directie de Kinderkeet- Petra van Brederode & Petra Schaeffers

BLOGS OVER KINDEROPVANG MARKETING, PURPOSE & ONTWIKKELING Etc.

Hoe maak je goede marketing voor Kinderopvang?

Door Kim | 15 september 2020

Merkstrategie, Communicatie en Marketing voor Kinderopvang Als organisatie moet je altijd vooruit kijken, rekening houdend met de constant veranderende omgeving. Immers, de behoeften van ouders en kinderen veranderen over tijd,…

LEES VERDER

Een betere wereld begint bij jezelf.

Door Kim | 5 mei 2020

Afgezaagd? Cliché? Of het enige inzicht dat ertoe doet?  Ik ben wel vaker uitgemaakt voor dromer. Té idealistisch en té naïef. Vaak kreeg ik als feedback om me realistischer op…

LEES VERDER

Hoe maak je goede marketing voor Kinderopvang?

Door Kim | 15 september 2020

Merkstrategie, Communicatie en Marketing voor Kinderopvang Als organisatie moet je altijd vooruit kijken, rekening houdend met de constant veranderende omgeving. Immers, de behoeften van ouders en kinderen veranderen over tijd,…

LEES VERDER

Een betere wereld begint bij jezelf.

Door Kim | 5 mei 2020

Afgezaagd? Cliché? Of het enige inzicht dat ertoe doet?  Ik ben wel vaker uitgemaakt voor dromer. Té idealistisch en té naïef. Vaak kreeg ik als feedback om me realistischer op…

LEES VERDER

STUUR EEN BERICHT

Voer a.u.b. uw naam in
Vul alstublieft een bericht in.